Rosenbröd

ikväll har jag varit duktig och bakat rosenbröd. har tjockat i mig hur många som helst. så himla gott! (; 





ROSENBRÖD
30 st, Ugnstemperatur 225 - 250º


Ingredienser
50 g margarin
eller ½ dl flytande
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
12-13 dl vetemjöl

Pensling:
ägg

Granering:
vallmofrö eller sesamfrö




Tillagning
Smält det fasta margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37°C (fingervarmt). Används flytande margarin, värm enbart mjölken.

Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut den med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, ev flytande margarin, salt, socker och det mesta av mjölet, spara lite till utbakningen. Arbeta kraftigt ihop till en smidig deg.

Jäs degen övertäckt ca 30 min.

Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i 3 delar och forma dem till längder. Skär varje längd i 10 bitar och forma runda bullar. Lägg dem på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Klipp eller skär ett kryss i toppen på varje bulle.

Jäs under bakduk ca 30 min. Värm ugnen till 225-250°C. Pensla med uppvispat ägg och strö ev på vallmo- eller sesamfrö. Grädda i mitten av ugnen 8-10 min.

 
Kommentarer
Postat av: Anna

Så jäkla gott! Du får göra fler! :D

2009-11-24 @ 21:18:30
URL: http://annawidmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin




KONTAKT:
[email protected]


Bloggtoppen.se
bloglovin


RSS 2.0